Premiats dos treballs sobre l'osteomielitis a pediatria amb participació de Vall d'Hebron

Dos treballs multicèntrics amb participació de professionals de l’Hospital Maternoinfantil Vall d’Hebron han estat reconeguts com les millors comunicacions orals al 65 Congreso de la Asociación Española de Pediatría (AEP) i a l’XI Congreso de la Sociedad Española de Ortopedia Pediátrica (SEOP).

02/07/2017

Dos treballs multicèntrics amb participació de professionals de l’Hospital Maternoinfantil Vall d’Hebron han estat reconeguts com les millors comunicacions orals al 65 Congreso de la Asociación Española de Pediatría (AEP) i a l’XI Congreso de la Sociedad Española de Ortopedia Pediátrica (SEOP). En el cas del treball presentat a l’AEP va comptar amb la participació de la Dra. Susana Melendo, de la Unitat de Patologia Infecciosa i Immunodeficiències de Pediatria (UPIIP). En el de la SEOP hi va participar el Dr. César Galo García Fontecha, adjunt de la Unitat de Cirurgia d'Ortopèdia Infantil. Tots dos formen part també de grups de recerca del Vall d’Hebron Institut de Recerca (VHIR).

Les dues comunicacions analitzen l’aplicació i impacte del protocol elaborat per la Sociedad Española de Infectología Pediátrica (SEIP), la Sociedad Española de Reumatología Pediátrica (SERPE) i la SEOP per diagnosticar i tractar la infecció osteoarticular en pacients pediàtrics. Per fer-ho s’han analitzat les dades facilitades pels 37 hospitals que formen part de la Red de Infecciones Osteoarticulares pediàtrica (RIOPed), creada l’any 2014 i de la qual forma part Vall d’Hebron.

 

L’osteomielitis

Les infeccions osteoarticulars són malalties relativament freqüents a la infància que poden afectar el cartílag de creixement o l’epífisi de l’os i provocar alteracions en el desenvolupament de l’os i/o l’articulació. El diagnòstic correcte i precoç i el tractament antibiòtic adequat són les bases per a la curació, tot i que només en el 40% dels casos s’identifica el microorganisme responsable, fet que obliga a realitzar un tractament empíric i no l’ideal, dirigit per antibiograma. Per aquest motiu, les tres societats van publicar l’any 2014 un document de consens a Anales de Pediatría, en el qual es recollia tota l’evidència científica publicada sobre la infecció osteoarticular no complicada.

El mateix any es va crear la Red de Infecciones Osteoarticulares pediàtrica (RIOPed) com a xarxa estatal de caràcter multidisciplinari per a la recerca en aquesta patologia. En formen part 37 centres, entre els quals hi ha l’Hospital Universitari Vall d’Hebron.

 

Analitzar l’impacte del protocol

Els dos treballs premiats van recollir la informació obtinguda gràcies a la xarxa RIOPed entre els mesos de setembre del 2015 i setembre del 2016. Gràcies a aquestes dades s’ha pogut valorar l’impacte real del consens estatal a la pràctica clínica i establir el grau d’adherència a les seves recomanacions.

De fet, les conclusions mostren una millora significativa a l’ús de proves d’imatge que no produeixen radiació ionitzant per a realitzar el diagnòstic. També hi ha hagut una millora a les proves d’identificació del germen que provoca la infecció (hemocultius, cultius de líquid sinovial i PCR bacteriana a líquid sinovial). A la vegada, es constata una disminució el temps de tractament antibiòtic per via endovenosa, amb un menor temps d’ingrés hospitalari.

Pels autors, “el reconeixement de la qualitat del treball en aquests dos congressos nacionals demostra que els projectes multicèntrics amb participació multidisciplinària proporcionen bons resultats a la recerca clínica i que el nostre centre n’és un bon exemple”.

Share it:

Related news

Related professionals

Subscribe to our newsletters and be a part of Vall d'Hebron Campus

The acceptance of these terms implies that you give your consent to the processing of your personal data for the provision of the services you request through this portal and, if applicable, to carry out the necessary procedures with the administrations or public entities involved in the processing. You may exercise the mentioned rights by writing to web@vallhebron.cat, clearly indicating in the subject line “Exercise of LOPD rights”.
Responsible entity: Vall d’Hebron University Hospital (Catalan Institute of Health).
Purpose: Subscription to the Vall d’Hebron Barcelona Hospital Campus newsletter, where you will receive news, activities, and relevant information.
Legal basis: Consent of the data subject.
Data sharing: If applicable, with VHIR. No other data transfers are foreseen. No international transfer of personal data is foreseen.
Rights: Access, rectification, deletion, and data portability, as well as restriction and objection to its processing. The user may revoke their consent at any time.
Source: The data subject.
Additional information: Additional information can be found at https://hospital.vallhebron.com/es/politica-de-proteccion-de-datos.